Årsmöte 2019

Årsmötet hölls i Studieförbundet Vuxenskolan lokal i Vallentuna. Det var 22 medlemmar som kom till årsmötet. Eva Anderson, föreningens ordförande, inledde mötet med att hälsa alla välkomna och berättade om linåret 2018. Årsmötet leddes sedan av Kerstin Lovallius . Styrelsen 2108 beviljades ansvarsfrihet. Ny ordförande för föreningen, Eva Bisell, valdes då Eva Anderson av personliga själ undanbett sig omval. Ett tungt beslut men Eva kunde tänka sig att blir kvar i styrelsen som ledamot vilket är mycket värdefullt för föreningen.

För sitt stora engagemang i föreningen sedan dess bildande och framöver tilldelades Eva Anderson Linodlarföreningens stipenium 2019.

Efter årsmötesförhandlingarna och kaffepaus var det dags för Britt Bisell att berätta om sitt stora intresse för att brodera i miniatyrformat. Britt har gått broderiutbildning och att det är miniatyrer hon nu broderar sedan ett antal år började med en stol. En liten skalenlig modell av en stol som när den var ihopsatt och målad skulle kompletteras med en dyna i randigt tyg. Britt hittade inget tyg i rätt skala och att väva var inte ett alternativ. Skulle det gå att brodera en dyna med små små stygn i rätt mönster? Britt provade och det blev mycket bra.

Sedan var hon fast och har efter det broderat en mängd olika miniatyrer av orientaliska mattor, tavlor, kuddar mm. Britt har också skapat egna mönster och experimenterat med olika stygn bl a har Britt sytt ryamattor i miniatyr med riktiga ryaknutar! När miniatyrsällskapet har sammankomster är Britts alster mycket populära. Medan Britt berättade visade hon flertalet små broderier och efter föredraget var det fritt fram att titta på de små konstverken  närmare håll.